פרק ד' | מז, א

שיעור 3 – האב זכאי במעשי ידי הבת ובמציאתה

תקציר

השיעור עוסק בסוגיית כתובות מז. העוסקת בזכאות האב במעשי ידי הבת ובמציאה.
מהלך הסוגייה מחדד נקודה שנדונה בשיעור 2 – המשנה מביאה רק את זכויות האב אך לא מציינת לחובותיו כלפי הבת. אין זאת אומרת שהאב לא לוקח אחריות על בתו; הורים באופן טבעי דואגים לילדיהם. וכך הסוגייה אומרת שהאב פודה את בתו גם ללא אכילת פירות; הסבר רש"י לאיבה' כולל בתוכו תמונה שהאבא זן את בתו אף שאינו חייב.

מעשי ידיים – הסוגייה מציעה שהמקור בקטנה היא שהאב מוכר את בתו לאמה, ובוחנת מה המקור לנערה. היא מציעה שהיכולת של האב לקדש יכולה לבטל אותה ממלאכה. יש כאן השתקפות של השוני בין 'רשות האב' על קטנה ובין 'רשות האב' על נערה. קטנה, בהעדר דעת ועצמאות משלה, נחשבת תחת שליטת האב [שליטה מטילה אחריות] ואילו נערה היא בעלת דעת ולכן היא תחת פיקוח האב, ורק בעקיפין הוא זוכה במעשי ידיה. הבחנה זו עומדת אף למסקנה, שלקטנה אין צורך בלימוד והלימוד מ'וכי ימכור איש' הוא לנערה.

מציאה משום איבה – המציאה מפרה את המרקם הקיים במשפחה, בו האב לוקח אחריות על הבת מכוח היותו הורה. המציאה מפרה את האיזון כי מציאה לא נתפסת כשייכת אף לבת [לכן זוכי לוטו מסתירים את זהותם, כי הסביבה מצפה מהם להתחלק אתם בזכייה]. הדברים הוגדרו היטב בב"ק פז:, עיי"ש.
ההסבר הוא לכל השיטות – הן לרש"י שהמציאה תגרום לאב לא לזון את בתו והן לתוספות שהוא יתפתה לקדש אותה למנוול ומוכה שחין שמשלמים נדוניה גבוהה יותר.
תוספות עוסקים ביחס לסוגיית בבא מציעא יב, ומצליבים לשתי השיטות שם. לדבריהם, לשיטת שמואל, האב זוכה במציאה של הקטנה כי אין זכייה לקטן והיא מביאה לאב את המציאה; 'משום איבה' נאמר לנערה, ויש כאן השתקפות נוספת של ההבחנה בין רשות האב על קטנה ובין רשות האב על נערה.

מראי מקומות

א. הסוגייה

  • מו: (שורה אחרונה) ומציאתה… ותפרוק נפשה'

ב. מציאתה משום איבה

  • רש"י ד"ה משום איבה; רשב"א ד"ה מציאתה [להרחבה – מו: תד"ה זכאי במציאתה]
  • ירושלמי כתובות ד:ו 'זכאי במציאתה… פירות שלה'
  • בבא מציעא יב. המשנה 'מציאת בנו ובתו… שלהן', גמרא שם, 'אמר שמואל… בידו.. ופליגא… זהו גדול;
  • רש"י על המשנה בבא מציעא; פירוש המשנה רבמ"ם בבא מציעא א:ה;  ב"מ יב: תד"ה רבי יוחנן, 'ועבדו… ופרק נערה'
  • כתובות מז. תד"ה משום איבה
  • בבא קמא פז. 'בעא מיניה… לא קפיד' [מטיבי לכת מוזמנים ללמד את כל הסוגייה; הבאתי את הסוגייה בדילוגים בדף 3]
  • להרחבה – מרחשת סוף חלק ב ליקוטים שונים א

ג. מעשה ידיה מנלן?

  • הקשיבו לדיון על נערה וקטנה – מה יסוד הזכייה של האב במעשה ידיים והאם יסוד הדין שווה בקטנה ובנערה?
  • 'למימסרה לחופה' – רש"י ד"ה הא דזכי ליה; תד"ה דזכי ליה; רמב"ן ד"ה הא דאמרינן כי זכי
  • רמב"ם אישות ג: יא-יב

שיעורים נוספים
בסדרה/בנושא:

שיעור 25 -הכל מעלין לארץ ישראל

פרק י"ג | קי, ב

שיעור 24 -קביעת מקום מגורים

פרק י"ג | קי, א-ב

שיעור 23 -כיסוי ראש לנשים

פרק ז' | עב, א – ב

שתפו שיעור זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *